Rugpijnen kunnen verschillende oorzaken hebben. Overbelasting van de spieren, een verkeerde houding, artrose, te veel koude voeding nuttigen, enz. Langs de wervelkolom op je rug loopt een belangrijke meridiaan (de Blaasmeridiaan) waarvan verschillende punten corresponderen met verschillende organen. Als de energie van een van die organen verstoord is kan dat ook rugklachten geven. Maar de oorzaak kan zich ook aan de voorkant van je lichaam bevinden. Lage rugpijn kan bijvoorbeeld ontstaan door darmklachten.

Praktijkvoorbeeld rugpijn

Simone had al een half jaar rugpijn in het midden van haar rug. Zelfs een nieuw matras hielp niet. Op aanraden van een kennis probeerde ze een shiatsu behandeling. Omdat ze ook regelmatig kramp onder het borstbeen in haar buik had, was mijn diagnose dat de rugpijn van de buik afkomstig kon zijn. Na één behandeling had ze geen last meer van haar rug, maar wel van heftige krampen in haar buik. Daarna richtte ik de behandeling op de pijnlijke plek onder haar borstbeen. Simone mailde me na 2 weken dat de krampen voorbij waren.

Oefeningen bij rugpijn

Een paar hele simpele oefeningen om je rug rust te geven:
1) Ga op de grond liggen met je voeten tegen elkaar zodat je knieën naar buiten vallen. Blijf zo 10 minuten liggen.
2) Ga op de grond liggen met je billen dicht tegen een muur en plaats je benen tegen de muur. Blijf zo 10 minuten liggen.
3) Ga op de grond liggen en plaats een stoel dicht tegen je aan. Plaats je onderbenen op de zitting van de stoel.

Oefening om je rug te masseren
Ga op de grond liggen. Duw je knieën naar je hoofd. Pak met je handen je knieën vast en wieg heen en weer.

oefeningen bij rugpijnen