Regelmatig komen mensen in mijn praktijk met hoofdpijn. Er zijn veel verschillende soorten pijnen op het hoofd (dof, stekend, bonkend, zeurend, kloppend, trekkend, gevoel van een band om het hoofd) en deze kunnen op verschillende plekken voelbaar zijn. Zoals op het voorhoofd, achter de ogen, tussen de wenkbrauwen, op de slapen, zijkant van het hoofd, bovenop het hoofd, de achterkant van het hoofd of het hele hoofd. Voor mij als therapeut is het handig te weten waar de hoofdpijn zich bevindt zodat duidelijk wordt welke meridianen aangedaan zijn.

Hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben. Er kan bijvoorbeeld een beknelling in de nek zitten door een verkeerde houding of een whiplash of een letsel aan het hoofd geeft blijvende hoofdpijn. Ook een verkoudheid of een stijve nek door blootstelling aan wind kan hoofdpijn geven. Een andere oorzaak is een te veel aan Qi (energie) in het bovenste gedeelte van het lichaam (hoofd, schouders, nek en borst) door bijvoorbeeld stress of boosheid. Maar ook te weinig Qi in dit gedeelte van het lichaam kan hoofdpijn veroorzaken. In de TCM wordt dit een leegte genoemd.

De meeste hoofdpijnen zijn goed te behandelen met acupunctuur en shiatsu.

Praktijkvoorbeeld hoofdpijn

Mijke had sinds 2 jaar hoofdpijn achter op het hoofd maar haar hele hoofd kon ook pijnlijk zijn. Vaak kreeg ze hoofdpijn in combinatie met slapeloosheid (inslaap probleem). Het was belangrijk beide aan te pakken. Stress was een trigger voor de slapeloosheid en de hoofdpijn. Ik behandelde de Nier- en Levermeridiaan.
Na 2 behandelingen was de hoofdpijn rustiger en sliep ze de meeste nachten sneller in. Bij de 3e behandeling vertelde ze dat het inslapen een stuk beter ging en ze zich meer uitgerust voelde. Wel had ze een halve week hoofdpijn gehad. De pijn beperkte haar niet in haar werk en dat voelde prettiger. Na de 4e (wekelijkse) behandeling sliep ze goed en had ze die week geen hoofdpijn gehad.
De frequentie van de behandelingen werd minder. Ze sliep nog steeds goed; hoofdpijn had ze af en toe voor een paar uur. Dit gebeurde als ze zich druk maakte. Haar reactie was goed; ze deed het dan rustiger aan. Drie maanden na de intake had ze geen hoofdpijn meer en sliep ze goed. Omdat stress haar af en toe uit balans haalde werd de behandeling een 'onderhoudstraject'. Totdat dit niet meer nodig was.

hoofdpijnen meridianen