Bijna alle vrouwen kennen de klachten: buikpijn, rugpijn, pijn in de benen, migraine, hoofdpijn tijdens de menstruatie of juist de PMS klachten voor de menstruatie: opgezette borsten, trek in chocola, prikkelbaar zijn, emotioneel zijn. We denken dat deze klachten normaal zijn, omdat (bijna) iedere vrouw er last van heeft. Maar niets is minder waar!

De Traditionele Chinese Geneeswijze (TCG, TCM) denkt hier anders over. Volgens de TCM hoor je geen PMS of menstruatiepijnen te hebben. Je ongesteldheid moet bovendien regelmatig zijn, met normaal bloedverlies en zonder stolsels en slierten in het bloed. Shiatsu en acupunctuur helpen goed bij menstruatieklachten.

Praktijkvoorbeeld menstruatie klachten

Jella meldde zich bij de praktijk met menstruatieklachten. Op de eerste dag van haar ongesteldheid had ze altijd last van buikpijn. Die buikpijn was zo hevig dat ze pijnstillers moest slikken omdat ze anders niet in staat was te functioneren. Dit patroon had ze al 25 jaar, vanaf haar eerste menstruatie. Sinds een half jaar kreeg ze ook pijn op de vierde dag. Het leek alsof de menstruatie die dag opnieuw begon.

Na de start van de shiatsu behandeling veranderde het patroon. De eerste behandeling zorgde ervoor dat de pijn op de vierde dag direct verdween. Maar na de derde behandeling kwam de pijn weer terug en kreeg ze zelfs op de derde en later zelfs de tweede dag pijn. Vanaf de vijfde behandeling was de pijn alleen nog maar op de eerste dag aanwezig. Uiteindelijk is de pijn na 12 shiatsu behandelingen met 90% verminderd en heeft ze geen pijnstillers meer nodig. Nu vijf jaar later is Jella nog steeds pijnvrij. Ook haar PMS klachten (pijnlijke borsten en prikkelbaarheid) zijn structureel sterk afgenomen.

Meerdere shiatsu en/of acupunctuur behandelingen kunnen nodig zijn als een klacht lang de tijd heeft gehad zich te ontwikkelen. Hoe eerder aan een lichamelijke disbalans wordt gewerkt, hoe sneller de behandeling kan werken.

Informatie over uw menstruatie patroon

Wilt u zich ook laten behandelen voor menstruatieklachten, dan is het raadzaam een periode uw patroon te volgen. Hoe lang is uw cyclus? Tussen de 26-30 dagen is normaal. Langer dan 30 dagen is een verlengde cyclus, korter dan 26 dagen een verkorte cyclus. Hoeveel dagen bent u ongesteld? De eerste 2 dagen moet u genoeg bloed verliezen (om de 2 uur verschonen). Verwisselt u vaker of juist minder vaak van tampons of maandverband? Welke (pijn)klachten heeft u en voelt u deze voor, tijdens en/of na de menstruatie? Wat is de kleur van het bloed? Welk voorbehoedsmiddel gebruikt u?

menstruatieklachten