Cupping therapie

Net als moxa is cupping een oude therapie die al duizenden jaren in China wordt toegepast maar ook gebruikt werd door de Grieken en Egyptenaren. Bij cupping worden kleine glaasjes (cups) of plastic cups op de huid geplaatst. De cups worden vacuüm gezogen om zo de huid en spierlaag omhoog te trekken.
Hierdoor ontstaat een betere doorbcuppingplasticloeding.

Cupping met vuur

De therapeut verwarmt de cups met een vlam en plaatst ze omgekeerd op de blote huid. De vlam creëert op deze manier een vacuüm. Dit is de traditionele manier van cuppen.

Geleidend cuppen

Meestal werk ik met plastic cups. De cup wordt met een pomp vastgezet op de huid. Een andere methode is de vacuüm gezogen cup heen en weer bewegen op de, met olie ingesmeerde, huid. Dit noem je geleidend cuppen en is praktischer als een groter oppervlakte van het lichaam pijnlijk is (schouders en ruggen). Het cuppen kan pijnlijk zijn maar werkt zeer effectief bij pijnklachten.

Net als bij guasha kleurt de huid na een cupping behandeling rood tot paars. Hoe erger de stagnatie hoe erger de verkleuring van de huid. Het ziet er vaak heftig uit maar het kan geen kwaad. Na een paar dagen trekt de verkleuring weg. De verkleuring van de huid wordt minder na meerdere cupping behandelingen omdat de stagnatie minder wordt. Het is aan te raden veel te drinken na een cupping behandeling om de afvalstoffen af te voeren en de verkleurde huid niet bloot te stellen aan zonlicht, wind en kou. Het insmeren met bodylotion wordt afgeraden. Ook kunt u moe zijn na de behandeling.

Cupping werkt goed bij pijnklachten (bijvoorbeeld bij een tenniselleboog, rugpijn, nek- en schouderklachten) en bij beginnende verkoudheid.